Innovativt men kontraproduktivt

Idag tisdag är det kongressval i USA och det republikanska partiet gör som vanligt en stark slutspurt. Man har nästan hämtat in det försprång på 15-20 procentenheter som demokraterna hade just efter att Mark Foley-skandalen uppdagats.
Karl Rove - valmästaren
Den republikanska kampanjapparaten med Karl Rove i spetsen är känd för att vara oerhört effektiv, i synnerhet de sista dagarna före valet. Faktum är att George W Bush med Karl Rove som sin kampanjledare vunnit varenda val. Och då inte bara presidentval alltså utan även guvernörs- och kongressval.
Karl Rove följer inte trenderna inom politiskt kampanjande. Han leder dem.
Den republikanska kampanjapparaten med Karl Rove i spetsen är känd för att vara oerhört effektiv, i synnerhet de sista dagarna före valet. Faktum är att George W Bush med Karl Rove som sin kampanjledare vunnit varenda val. Och då inte bara presidentval alltså utan även guvernörs- och kongressval.
Karl Rove följer inte trenderna inom politiskt kampanjande. Han leder dem.
Skott i foten
Fast den här gången verkar Republikanerna varit alltför före sin tid. Det som kunde ha varit en genial innovation kom att bli ett skott i foten. Det skvallrar läsarreaktionerna på nytimes.com om.
Nå, vilken är innovationen då? Jo, automatiska telefonsamtal där rösten får demokratiska guvernörskandidater att framstå i dålig dager. Lägger du på så ringer datorerna upp dig igen. Och igen, och igen. Det hade säkert blivit succé om det inte fått så mycket massmedial uppmärksamhet att alla kände till vilka som ligger bakom. Nu blir det GOP själva som får dålig PR av att ringa och störa upprepade gånger för löjlig smutskastning av motståndarpolitiker.
Två länkar till nytimes.com för dig som vill veta mer om valet:
http://www.nytimes.com/2006/11/06/us/politics/06push.html - artikeln om Republikanernas automatiska samtalskampanj
http://thecaucus.blogs.nytimes.com/?p=577#comments - såhär tycker läsarna
Fast den här gången verkar Republikanerna varit alltför före sin tid. Det som kunde ha varit en genial innovation kom att bli ett skott i foten. Det skvallrar läsarreaktionerna på nytimes.com om.
Nå, vilken är innovationen då? Jo, automatiska telefonsamtal där rösten får demokratiska guvernörskandidater att framstå i dålig dager. Lägger du på så ringer datorerna upp dig igen. Och igen, och igen. Det hade säkert blivit succé om det inte fått så mycket massmedial uppmärksamhet att alla kände till vilka som ligger bakom. Nu blir det GOP själva som får dålig PR av att ringa och störa upprepade gånger för löjlig smutskastning av motståndarpolitiker.
Två länkar till nytimes.com för dig som vill veta mer om valet:
http://www.nytimes.com/2006/11/06/us/politics/06push.html - artikeln om Republikanernas automatiska samtalskampanj
http://thecaucus.blogs.nytimes.com/?p=577#comments - såhär tycker läsarna
Effektiv metod men dåligt utförande
Ur NY Times artikel noterade jag att den här automatiska samtalskampanjen inte kostade mer per kapita än ett vanligt lokalsamtal. Det gör metoden väldigt intressant även ifall GOP förefaller skjutit sig själv i foten med just sin, för mottagarna, irriterande kampanj är det en fantastisk möjlighet att nå ut till en väldig massa människor samtidigt. Billigt dessutom. Artikeln förtäljer också att republikanerna har kapacitet att nå ut till 3,5 miljoner människor per dag med denna metod.
Ur NY Times artikel noterade jag att den här automatiska samtalskampanjen inte kostade mer per kapita än ett vanligt lokalsamtal. Det gör metoden väldigt intressant även ifall GOP förefaller skjutit sig själv i foten med just sin, för mottagarna, irriterande kampanj är det en fantastisk möjlighet att nå ut till en väldig massa människor samtidigt. Billigt dessutom. Artikeln förtäljer också att republikanerna har kapacitet att nå ut till 3,5 miljoner människor per dag med denna metod.
Inte bara politiskt användningsområde
Man kan säkert använda sig av metoden på ett smart sätt i politiskt syfte. Tänk i Sverige, med samma kapacitet som GOP når du ut till alla hushåll på en dag. Vidare kan företag skicka automatiska orderbekräftelsesamtal hem till alla kunder som nyss beställt något, skolor kan snabbt nå ut till en hel klass när en lektion utgått från schemat... Ja, funktionen kan säkerligen användas till att göra saker effektivare och bättre. Faran är ju om företag börjar använda den alltför ofta i marknadsföringssyfte. Då tröttnar folk snabbt, blir resistenta och irriterade, vilket gör metoden helt bränd.
Man kan säkert använda sig av metoden på ett smart sätt i politiskt syfte. Tänk i Sverige, med samma kapacitet som GOP når du ut till alla hushåll på en dag. Vidare kan företag skicka automatiska orderbekräftelsesamtal hem till alla kunder som nyss beställt något, skolor kan snabbt nå ut till en hel klass när en lektion utgått från schemat... Ja, funktionen kan säkerligen användas till att göra saker effektivare och bättre. Faran är ju om företag börjar använda den alltför ofta i marknadsföringssyfte. Då tröttnar folk snabbt, blir resistenta och irriterade, vilket gör metoden helt bränd.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home