2006 års sista nummer av Time

Vanligtvis brukar ju den här typen av utmärkelser gå till någon känd och ganska förutsägbar vinnare. Men Time gör annorlunda. Årets person år 2006 är… Du. Med det menar tidskriften att 2006 var året då web 2.0, den nya mediaåldern, slog igenom och med den blev alla - också läsarna - publicister. Med till exempel bloggarna, Youtube och kommentarfunktioner på de flesta mediers websidor kan alla synas.
En del kritiker hävdar att med Web 2.0 försämras medierna. Kvaliteten blir sämre om man låter vanliga dödliga publicera. Richard Stengel, managing editor på Time håller inte med:
"The new media age of Web 2.0 is threatening only if you believe that an excess of democracy is the road to anarchy. I don't."
Omslaget, där det står "Person of the year: You", är häftigt och nyskapande. En illustrerad dator där skärmen är i glansigt papper som reflekterar en spegelbild. När man står med tidningen framför sig ser man således sig själv i skärmen, vilket ju syftar på att en själv är årets person.
I numret finns också en intervju med Mahmoud Ahmadinejad, han som jag skrev om för ungefär en månad sedan. Intervjun finns också på nätet: www.time.com/ahm
Jag hittade också ett roligt citat:
”Every decade has an iconic blond like Marilyn Monroe or Princess Diana, and right now, I’m that icon.”
Sagt av ingen mindre än Paris Hilton.
Från urbandictionary.com har Time hämtat några nya, användbara ord som…
fed-ex So long, K-Fed. The tabloids found a new name for Kevin Federline after his breakup with Britney Spears.
wikiality Wikipedia + reality = truth based on consensus rather than fact. The growing popularity of the online encyclopedia, for which the public writes and edits entries gave rise to the term.
Time finns på större pressbyråer och lite varstans. Rekommenderas!
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home